بارها شنیده ایم که این فرش برای مثال 700 شانه یا 1200 شانه است. در این مقاله میخواهیم شما را با مفهوم شانه و تراکم آشنا کنیم. همانطور که می دانید شانه و تراکم از مهم ترین پارامترها در انتخاب فرش ماشینی  بوده که قیمت و کیفیت فرش را تعیین می کند.

 یک فرش بصورت طولی و عرضی بافته می شود، به تعداد گره های عرضی فرش در یک متر، شانه،  و به تعداد گره های طولی فرش در یک متر تراکم گفته می شود.

در اینجا ساده ترین روش برای تعیین شانه و تراکم فرش را به شما آموزش می دهیم.

شانه و تراکم درفرش

 

همانطور که در بالا اشاره کردیم، تعداد گره های عرضی در یک متر را شانه می گویند و هر چه این گره ها ریز تر باشد، فرش ظریف تر می شود. حال برای تعیین میزان شانه ی فرش ابتدا به پشت فرش نگاه کرده، تعداد گره های عرضی 10 سانتی متر را شمارش می کنیم. عدد به دست آمده را در 10 ضرب می کنیم و به این ترتیب تعداد شانه به دست می آید. برای مثال در یک فرش 700 شانه، تعداد 70 گره در 10 سانتی متر بافته می شود.

 

برای تعیین تراکم فرش نیز به همان روش تعیین شانه عمل می کنیم، با این تفاوت که تراکم طولی را برای نصف فرش محاسبه نموده و سپس در ۲ ضرب می‌کنند، برای مثال زمانی که گفته می‌شود یک فرش دارای تراکم ۳۶۰۰ است به این معنی است که باید در 10 سانتی متر از طول آن 18۰ گره وجود داشته باشد.

 

با توجه به توضیحات ارائه شده به این نتیجه می رسیم که هر چه تراکم فرش بالاتر باشد، ظرافت آن بیشتر و قیمت آن بالا تر است

امروزه بالاترین تعداد شانه فرش ۱۵۰۰ می باشد. البته شاید درجایی خوانده باشید فرش ۱۶۰۰ شانه یا ۱۵۵۰ و یا…، در عمل چنین فرشی وجود نداشته و این اعداد  بیشتر بحث تبلیغاتی دارد تا واقعیت.

بر همین اساس فرش های ۱۵۰۰ شانه از بیشترین قیمت برخوردارند و فرش‌های ۱۲۰۰ شانه، ۱۰۰۰ شانه، ۷۰۰ شانه و ۵۰۰ شانه به ترتیب در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!