سه عنصر اصلی در هر خانه‌­ای، فرش، مبلمان و پرده است. چراکه، بخاطر گران قیمت بودن آن­ها، معمولا عوض کردنشان زمانی اتفاق م‌ی­افتد که یا کهنه و خراب شده باشند و یا خودمان از آن­ها خسته شده باشیم و بخواهیم بعد از مدتها یک تغییر اساسی در محیط خانه بدهیم. یا اینکه می­‌خواهیم به خانه جدیدی نقل مکان کنیم و تصمیم گرفته‌­ایم از اول همه وسایل خانه را نو کنیم. پس چیزی که در خرید این سه جزء بسیار مهم است، انتخاب کردن آن­ها در راستای هم، و هماهنگ با هم است تا فضایی شیک و جذاب برای خانه خودمان ایجاد کنیم و از آن­ها لذت بریم. برای انتخاب هرکدام چه مبلمان و چه فرش، بهتر است اول تصمیم بگیریم که می­‌خواهیم چه سبکی از دکوراسیون را در خانه خود پیاده کنیم؟ مدرن، کلاسیک یا سنتی؟ و یا سبک تلفیقی؟ در این مقاله قصد داریم درباره انتخاب فرش ماشینی مناسب با دکوراسیون کلاسیک و مبلمان سلطنتی به طور مفصل صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

انتخاب رنگ مناسب فرش در دکوراسیون سنتی یا کلاسیک

به این دلیل که فرش، نزدیکترین وسیله به مبلمان است باید دقت زیادی در انتخاب آن داشته باشیم. به طور­مثال، در کنار مبلمان با رنگ­های بسیار گرم و تند، بهتر است فرش ماشینی، با رنگ خنثی و ملایم انتخاب شود. این نوع چیدمان، باعث بهتر دیده شدن مبلمان، خواهد شد.

در طراحی دکوراسیون  با سبک­های سنتی و کلاسیک، معمولا از رنگ­های گرمی همچون نارنجی و قرمز استفاده می­‌شود. همچنین، استفاده از رنگ­های سرمه­‌ای و کرم نیز در این سبک­ها پیشنهاد می‌­شود؛ چراکه م‌ی­تواند ظاهری زیبا، جذاب و شیک به خانه بدهد. مبلمان سلطنتی برای خانه­هایی با دکوراسیون کلاسیک یا سنتی بوده و یکی از محبوب­ترین مبلمان­ها در خانه­های ما ایرانی­هاست. نام دیگر مبلمان سلطنتی، مبلمان استیل است. این نوع از مبلمان­ها دارای یک تاج در قسمت بالایی خود هستند که در زیبایی و شکیل شدن آن­ها تاثیر به­سزایی دارد.

معمولا مبلمان سلطنتی را با فرش­های ماشینی با طرح­ها و نقش­های سنتی هماهنگ می­کنند. البته تنوع در نقش و طرح و رنگ­بندی فرش­های ماشینی آنقدر زیاد است که به راحتی می­توان آن­ها را با انواع مبلمان­ها، هماهنگ کرد.

سری به فروشگاه فرش آدریان کاشان بزنید و از جدیدترین طرح های سال آن، دیدن کنید.

انتخاب فرش با رنگ تیره­تر یا پررنگ­تر از رنگ مبلمان و پرده، باعث می­شود که فضای خانه نمایان­تر شده و شیک­تر به نظر برسد. این مساله قراردادی نیست و انتخاب رنگ­های روشن مثل کرمی و طوسی با مبلمان سلطنتی با تاج­های طلایی و پارچه کرمی روشن باعث بزرگ­تر جلوه دادن و همچنین روشن­تر شدن  فضای پذیرایی می­شود. مخصوصا اگر فضای خانه کوچک باشد، انتخاب فرش­هایی با طرح و نقش خلوت و رنگ روشن باعث بزرگ جلوه دادن آن، خواهد شد. این مساله در مورد مبلمان و پرده هم صادق است. اگر قصد دارید از مبلمان سلطنتی برای چیدمان پذیرایی استفاده کنید نوع ساده آن را انتخاب کنید. همچنین پرده­ها را ساده­تر در نظر بگیرید تا باعث ایجاد شلوغی زیاد در فضای کوچک خانه­تان نشود. رنگ­های آبی روشن، کرم، خاکستری و به طور کلی رنگ­های ملایم­تر و طرح­های ساده­تر فرش، برای فضاهای کوچک پیشنهاد می­شود.

فرش قرمز و دکوراسیون کلاسیک یا سنتی

در بالا به چند نکته مهم درباره دکوراسیون کلاسیک اشاره کردیم. اول اینکه، در دکوراسیون کلاسیک یا سنتی معمولا از رنگ­های گرم قرمز و نارنجی استفاده می­شود. همچنین گفتیم که مبلمان سلطنتی مخصوص دکوراسیون­های کلاسیک است. در نتیجه می­توان گفت، فرش­هایی با تم قرمز رنگ یا داشتن نقوش قرمز، هماهنگی بیشتری با مبلمان سلطنتی دارند. اگر طراحی مدنظر شما برای پذیرایی منزل، دکوراسیون سنتی است انتخاب فرش قرمز با این نوع از مبلمان می­تواند گزینه مناسبی باشد. البته این بدان معنا نیست که خودمان را محدود به این رنگ برای فرش کنیم، بلکه این یک انتخاب است و بسته به سلیقه هرفرد متفاوت خواهد بود. همچنین انتخاب رنگ فرش به سایر عناصر خانه مثل پرده، مبلمان و حتی بزرگی و کوچکی فضای داخلی هم بستگی دارد.

مبلمان­های سلطنتی جدید، با رنگ­های روشن تولید می­شوند. رنگ­هایی همچون ترکیب رنگ آبی روشن با کوسن کرم رنگ، رنگ سفید با تاج­های طلایی، کرم روشن، طوسی روشن و رنگ­های از این قبیل. همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، برای مبلمان­های سلطنتی، به ویژه اگر سفید رنگ هم باشد، فرش با  تم قرمز رنگ و یا با نقش­های قرمز، مناسب است. همچنین پیشنهاد می­شود برای مبلمان سفید، دیوارها بی­رنگ باشد. انتخاب فرش با تم قرمز برای مبلمان و دیوار و سقف سفید رنگ، باعث از بین بردن احساس یکنواختی، سردی و کسالت در فضای خانه می­شود. می­توانید رنگ پرده­ها را سفید یا زرد انتخاب کنید این رنگ­ها، نور خورشید را به خود جذب کرده و فضا را روشن­تر می­کنند. برای مبلمان با رنگ­های کرم یا قهوه­ای می­توانید رنگ دیوارها را به کرم تغییر دهید، تا به نتیجه بهتری برسید.

برای مبلمان سلطنتی،  فرش­ها با تنوع رنگ و نقش زیادی در بازار وجود دارد. نگران نباشید دستتان برای انتخاب طرح و رنگ فرش ماشینی، کاملا باز است.

سری به فروشگاه فرش آدریان کاشان بزنید و از جدیدترین طرح های سال آن، دیدن کنید.

 

انتخاب رنگ و طرح  مناسب  فرش ماشینی برای مبلمان سلطنتی

برای انتخاب بهترین رنگ زمینه برای فرش ماشینی، لازم است به سایر عناصر موجود در خانه، به­خصوص در پذیرایی دقت کنیم، عناصری از قبیل مبلمان، پوشش دیوارها مثل رنگ آن­ها یا کاغذ دیواری آنها، پرده­ها و سایر اسکسوری­ها مثل آباژور، کمد بوفه، گلدان­ها، رومیزی و سایر وسایل تزئیناتی. همچنین در بین تمام رنگ­ها می­توانید، رنگ سورمه­ای و کرم فرش ماشینی را با تمام دکورها هماهنگ کنید.

اگر مبلمان و پرده­های خانه را قبلا عوض کرده­اید و حالا فقط قصد دارید فرش ماشینی پذیرایی خانه را نو کنید، نیازی نیست زیاد، روی پرده­ها حساس شوید همینکه برای ایجاد هماهنگی در فضا، رنگ فرش را با رنگ پایه­ها،  دسته­ها، تاج قسمت زیرین مبل، انتخاب کنید، کفایت می­کند. همینطور اگر مبلمان دارای کوسن است می­توان رنگ فرش را با رنگ کوسن مبل هم هماهنگ انتخاب کرد. البته که اگر این امکان برایتان فراهم باشد که فرش و مبلمان و پرده را با هم ست کنید ترکیب بهتر و هماهنگ­تری در فضا ایجاد خواهد شد. در غیر این صورت، برای انتخاب فرش ماشینی متناسب با مبلمان و پرده خانه­تان، باید بیشتر وقت بگذارید تا بتوانید انتخاب بهتر و مناسب­تری داشته باشید.

همچنین به طرح و پارچه مبل و بافت بدنه مبلمان خودتان دقت کرده و اگر دارای طرحی متمایز و واضح است فرشی طرح­دار هماهنگ با مبلمان خود را انتخاب کنید. برای مبل­هایی با طرح ساده، می­توانید فرش­هایی رنگانگ  با طرح­های شلوغ را انتخاب کنید و برعکس برای مبلمان­هایی با بافت و نقش­های خاص و شلوغ، فرش­های ساده و خلوت­تری را انتخاب کنید.

آگاهی از روانشناسی رنگ­ها برای طراحی دکوراسیون داخلی منزل و انتخاب فرش ماشینی مناسب با آن­ها
  • عدم ترکیب مناسب از طرح و رنگ برای فرش ماشینی، مبلمان و پرده­ها در کنار رنگ­آمیزی نامناسب دیوارها یا استفاده از کاغذدیواری با طرح­های بسیار شلوغ یا بسیار خلوت و ناهماهنگ با سایر عناصر، زیبایی و آرامبخشی فضا را تحت تاثیر قرار می­دهد.

نکاتی که برای خرید همزمان فرش ماشینی و مبلمان سلطنتی باید در نظر داشته باشیم؟

درصورتی که همزمان قصد خرید فرش ماشینی و مبلمان از نوع سلطنتی را دارید، انتخاب طرح و رنگ فرش و همینطور مبلمان کمی کار سختی به نظر می­رسد اما چون همزمان قصد خرید هردو را دارید دستتان برای انتخاب هم، بازتر است و محدود نیستید. می­توانید فرش و مبلمان را با رنگ خاصی که مدنظرتان است و بیشتر می­پسندید تصور کنید. همچنین به جای اینکه صرفا به دنبال ست کردن رنگ هردو(مبل و فرش) باشید، به سراغ طرح و نقش فرش رفته و آن را با مبلمان مورد نظر خودتان هماهنگ انتخاب کنید.

اگر برای خرید فرش ماشینی، فرشی رنگانگ و شلوغ مدنظرتان است، در این صورت، پیشنهاد ما به شما، انتخاب مبلمانی است که ترکیبی از یک یا دو رنگ داشته باشد. مبلمان نباید دارای طرح و نقش­های زیادی روی دسته­ها، تاج و همینطور پارچه به کار رفته در خود، باشد. برای فرش­های ساده و با طرح و نقش کمتر، انتخاب مبلمان با طرح­های شلوغ و منبت کاری بیشتر روی تاج و دسته­ها، پیشنهاد می­شود. البته می­توان هردو یعنی هم مبلمان و هم فرش را ساده و با طرح و رنگ­های خلوت و روشن انتخاب کرد همه چیز به سلیقه خودتان بستگی دارد؛ ولی بهتر است برای ایجاد فضایی گرم­تر و صمیمی­تر در منزل، حداقل یکی از  عناصر اصلی خانه، یعنی فرش، مبلمان و پرده را طرح­دار  انتخاب کنید.

  • مبلمان سلطنتی دارای طرح­هایی منبت­کاری روی قسمت تاج و دسته‌­های خود هستند، درصورتی که پارچه مبلمان نیز دارای طرح­های شلوغ باشد، سعی کنید روی دیوار پذیرایی بیش از حد، از تابلو استفاده نکنید. خود کاغذ دیواری، نیز نباید دارای طرح­های شلوغی باشد. در مورد فرش هم که قبلا گفتیم، فرش­های با طرح های خلوت­تر را باید برای مبلمان شلوغ در طرح و نقش، انتخاب کنید.

هماهنگی فرش ماشینی با پرده ها در دکوراسیون کلاسیک

این نوع از مبلمان، فضایی لوکس و تشریفاتی را به فضای خانه القا می­کنند. بهتر است برای ایجاد هماهنگی بیشتر در فضای خانه، پرده­ها نیز از نوع سلطنتی و والان­دار انتخاب شوند. اگر هنوز برای انتخاب پرده اقدام نکرده­اید، سعی کنید آن را با فرش، مبلمان و حتی کوسن مبل هماهنگ انتخاب کنید.

پرده­های والان­دار دارای مدل­ها و طرح­های مختلفی هستند.  معمولا برای دکوراسیون کلاسیک، والان­های پرچین انتخاب می­شوند. می­توان رنگ فرش را با والان پرده، کوسن مبل، رنگ پارچه مبل و همینطور دسته­ها هماهنگ کرد. درصورتی که رنگ کوسن مبل با فضای داخلی خانه مثل پرده­ها و فرش هماهنگ نیست، خیلی ساده می­توانید روکش آ­ن­ها را عوض کنید. هماهنگ بودن رنگ پارچه مبل، دسته­ها و تاج با سایر المان­ها اهمیت بیشتری دارد.

اگر فرشی که برای پذیرایی انتخاب می­کنیم دارای رنگ تیره باشد، می­توانیم پرده­ها را سفید رنگ انتخاب کنید. همچنین برای فرشی بارنگ تیره و طرح­های بزرگ، مبلمان با طرح­های ریز و ظریف روی پارچه مناسب هستند. علاوه بر طرح­ها، رنگ­ها نیز باید دارای تناژی هماهنگ با هم باشند. سعی کنید برای ایجاد فضای شیک­تر و جذاب­تر، فرش ماشینی با طرح و نقشی انتخاب کنید که از هماهنگی رنگی کل فضا پیروی کند. به عنوان مثال، برای فرش ماشینی با رنگ کرم، مبلمان و پرده را نیز می­توان از همین تناژ کرم رنگ انتخاب کرد. تصور کنید مبلمان به رنگ صورتی و پرده سبز رنگ و سایر وسایل تزئیناتی مثل رومیزی و آباژور به رنگ آبی را در کنار فرشی کرم رنگ قرار دهید!

انتخاب فرش ماشینی متناسب با کفپوش

برای انتخاب فرش ماشینی مناسب با فضای خانه، یکی دیگر از عناصر مهمی که باید مدنظر قرار دهید کفپوش­ها هستند. شما می­توانید باتوجه به رنگ کفپوش­ها و انتخاب درست فرش ماشینی مناسب با آ­نها، به تعادل رنگ در فضای خانه کمک کنید. اگر کفپوش خانه شما، رنگی روشن داشته باشد شما می­توانید از فرش­هایی با رنگ­های بیشتر و طرح­های شلوغ­تر و شادتر استفاده کنید.  برعکس آن هم، استفاده از فرش­های با رنگ روشن و خلوت­تر در نقش و نگار، برای کفپوش­های تیره، پیشنهاد می­شود.

سخن آخر

اگر می­خواهید پذیرایی شیک و جذابی داشته باشید پیشنهاد ما به شما قبل از اقدام به خرید وسایل بزرگ خانه از قبیل فرش، مبلمان و پرده، تصمیم­گیری درباره نوع سبکی از دکوراسیون است که بیشتر می­پسندید و به روحیه شما نزدیک­تر است. در این مقاله، ما درباره هماهنگ کردن فرش ماشینی با مبلمان سلطنتی و دکوراسیون کلاسیک صحبت کردیم. به این موضوع پرداختیم که، دکوراسیون سنتی یا کلاسیک،  با فرش­هایی با طرح­های سنتی ایرانی، بیشتر هماهنگ هستند.  توجه به این نکته، برای ایجاد یک دکوراسیون هماهنگ و شیک در خانه لازم است.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!